THE 1ZR - FAE ENGINE

Lotus Elise przedstawia nowy silnik Toyoty o pojemności 1598 cm3: 1ZR-FAE. Kluczem do osiągnięcia wysokiej wydajności i skuteczności jest system Valvematic (zmiennych faz rozrządu) łączący w sobie system VVT-i (Variable Valve Timing-Intelligent), który kontroluje czas otwarcia i zamknięcia zaworów wylotowych/wlotowych oraz wprowadza serwomechanizm odpowiadający za zmienny skok zaworów. Rozwiązania te zapewniają optymalną wydajność w zależności od warunków pracy silnika pomagając modelowi Elise osiągać wysoką wydajność przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Maksymalna moc jest osiągana przy blisko maksymalnych obrotach silnika (6800 obr/min), a maksymalny moment obrotowy (160 Nm) przy 4400 obr/min. To daje budzącą respekt kombinację elastyczności zachęcając jednocześnie kierowcę do korzystania z maksymalnych obrotów (7000 obr/min). Wszystkie modele Elise posiadają trzy diody informujące o aktualnych obrotach silnika. Po zbliżeniu się do najwyższej wartości zaczynają mrugać zachęcając do zmiany biegu na wyższy.